måndag 9 mars 2015

Minnesvärt möte med the God of Hellfire

20150308_020251

I lördags träffade jag en av de i min bok allra största ikonerna från sjuttiotalet. Mr Arthur Brown, eller som han också kallar sig the God of Hellfire. Efter den oförglömliga konserten på Pustervik i Göteborg mötte jag honom backstage. Jag fick möjlighet att tacka honom och förklara vad han betytt för mig. 

Alltså grep jag hans vänstra hand och sa: shake my left hand, it´s nearer to my heart.

Arthur Brown är mest känd för hiten Fire från 1968, som han skrev tillsammans med Atomic Roosters dynamiske organist Vincent Crane.  Arthur var en av de första som förde in teatrala inslag i rockmusiken.

Han agerade i The Whos rockopera Tommy, där han hade rollen som präst.

Arthur gjorde också en minst sagt kraftfull sånginsats i låten The Tell-Tale Heart som finns på Alan Parsons album Tales of Mystery & Imagination.

Läs om Arthur på Wikipedia

Arthurs hemsida

20150308_020236

20150308_020228

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar