måndag 18 maj 2015

Rescue mission rådjur

DSCF4549

Dagen börjar med att jag klockan fem blir väckt av min fru som säger att någonting plaskar omkring i poolen.

Poolen finns nedsänkt i trädäcket utanför huset och är ca 7 meter lång och tre meter bred.

När jag kommer ut ser jag en rådjurskalv desperat simma runt i vattnet. Den försöker ta sig upp genom att trampa på gummimattan som poolen är täckt med, men den sjunker hela tiden igenom.

Vi drar upp gummimattan  på trädäcket så att den lättare ska kunna kliva upp, men det hjälper inte. Jag hämtar en lång bräda och sticket ned den i vattnet. Det hjälper inte heller.

Ungen fortsätter simma runt, runt. Då och då försöker den ta sig upp genom att kliva på gummitäcket.

Till sist plumsar jag i vattnet. Jag lyckas fånga upp rådjursungen i gummiduken så att den ligger i min famn. Jag talar lugnande till den och förklarar att jag ska försöka hjälpa den. Djurets huvud befinner sig några decimeter från mitt. Den är utmattad, panikslagen, andas flämtande. Ligger stilla och lyssnar på min röst. Så vänder den sig långsamt mot mig och tittar på mig.

Genom att bita tag i gummiduken med tänderna och samtidigt lyfta upp ungen underifrån lyckas jag baxa upp den på trädäcket. Ungen kommer sprattlande på fötter. Den hoppar ned och springer in i skogen.

Från skogsbrynet hör jag rådjursmamman råma. Hon tackar mig för att jag räddat livet på hennes unge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar