fredag 20 maj 2016

Äntligen en ny dag 2

13293238_10154294827354444_292731165_n

Ett gigantiskt blommande träd hemmavid

Det här är faktiskt ett av de bättre våruppläggen jag varit med om. Först några extremt varma dagar som får träden att slå ut och börja blomma, sedan en längre köldperiod utan nämnvärd nederbörd. Resultatet blir ett osedvanligt utdraget förlopp. Jag har sällan varit med om en vår så prunkande och rik på färger och dofter. Det vanliga är annars at jag drabbas av en panikartad känsla av att det går för fort, att jag inte hinner ta in prakten och njuta tillräckligt.

I veckan tillbringade jag ett par dagar i Karlstad, på nationell konferens för personligt ombud. Det var faktiskt mitt först ordentliga besök i den staden. Jag har besökt Värmland flera gånger tidigare, men brukar då hålla till i Sunne, närmare bestämt på Gräsmarks camping. En gammal militäranläggning som numera drivs som semesteranläggning av ett par från Nederländerna.

Fick lite tid över till en långpromenad. Såg en ordinärt trist gågata med en hel del nyfula hus. Trafiklösningarna föreföll oharmoniska med trängsel och en hel del bilar.  Av den genuina träbebyggelsen fanns endast några enstaka spår.

Där fanns dock som motvikt ett trevlig gammaldags imageantikvariat. Ett sånt som man sällan hittar numera. Dessutom en fin tegelbyggnad som varit ( och kanske fortfarande fungerar som) badhus.

(Får väl för säkerhets skull tillägga att en timslång promenad sannolikt inte ger stan rättvisa.)

Konferensen bjöd på höjdpunkterna Alain Topor som träffande jämförde återhämtning från psykisk ohälsa med förälskelse (kan under vissa omständigheter inträffa men är svårt att göra metod av), och Gillis Herlitz som frågade vad som skulle hända om vi i stället för att säga invandrartäta områden pratade om invandrarrika. Tänkvärt.

I kväll bär det av till Borås och föreställningen Frederik och en stol. Det är min gamle kompis hr Nilsson som tillsammans med en pianist berättar anekdoter från sitt händelserika liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar