lördag 19 november 2016

Leonard Cohen: Titlar

 

Jag hade titeln poet
och kanske var jag det för en tid

Även titeln Sångare
förlänades mig vänligen
trots att jag
knappt kunde hålla tonen

Under många år
var jag känd som Munk
jag rakade av mig håret, bar dräkt
och steg upp mycket tidigt

Jag hatade alla
men låtsades generös
och ingen kom på mig

Mitt rykte
som Kvinnokarl var ett skämt
det fick mig att skratta bittert
under de tiotusen nätter
jag tillbringade ensam

Från ett fönster på tredje våningen
ut mot Parc de Portugal
har jag sett snön
falla en dag

Som vanligt
är det ingen här

Lyckligtvis
har det inre samtalet
avbrutits
av vinterns vita brus

”Jag är vare sig medvetandet
Intellektet
eller den tysta inte rösten … ”
har också avbrutits

och nu Kära Läsare
i vilket namn
i vems namn
kommer du
att fördriva tiden med mig
i dessa luxuösa
och vindlande sfärer
av Planlös Avskildhet

(ur The Book of Longing)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar